Patiënten & cliënten
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
De Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing. Dit betekent dat wij al uw gegevens veilig en vertrouwelijk behandelen en anderen hiertoe geen toegang hebben. Wel dienen wij uw klacht voor te leggen aan degene over wie u klaagt. Dit gaat op een wijze waarbij de vertrouwelijkheid gewaarborgd is.
Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben over de uitkomst?
Als uw klacht niet wordt opgelost door uw behandelaar, of met de hulp van de klachtenfunctionaris, is er sprake van ‘een geschil’. In dat geval kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Paramedici. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt en beoordeelt of uw klacht gegrond is. Zij doet hierover een bindende uitspraak.
Neemt de klachtenfunctionaris alle klachten in behandeling?
Nee, de klachtenfunctionaris neemt niet alle klachten in behandeling. Er wordt eerst getoetst of u gerechtigd bent om een klacht in te dienen en of de behandelaar bij het Klachtenloket Paramedici is aangesloten. Ook zal de klachtenfunctionaris u eerst adviseren rechtstreeks contact op te nemen met degene over wie u klaagt, tenzij u aangeeft dat dit niet mogelijk is.
Wanneer komt een klacht bij de Geschillencommissie Paramedici?
Als u er met de paramedicus en de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet uit komt, kan u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Paramedici. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt en beoordeelt of de klacht gegrond is. Zij doet hierover een bindende uitspraak. De Geschillencommissie Paramedici kan een schadevergoeding toekennen tot maximaal € 25.000,-.
Voor paramedici
Wanneer ben ik aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici?
U bent automatisch aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici als u bent ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici en lid bent van een paramedische beroepsvereniging welke is verbonden aan het Kwaliteitsregister Paramedici. Staat u ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici, maar bent u geen lid van de beroepsvereniging dan kunt u bij de beroepsvereniging nagaan wat de eventuele mogelijkheden zijn. Bij een aantal aan het Kwaliteitsregister Paramedici verbonden beroepsverenigingen kunt u zich aanmelden voor de klachten- en geschillenregeling, u betaalt daarvoor een nader met de beroepsvereniging overeen te komen bedrag. Bent u niet ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici dan kunt u zich niet aansluiten bij de klachten- en geschillenregeling.
Wat is er geregeld als ik ben aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici?
Het Kwaliteitsregister Paramedici heeft op de volgende wijze invulling gegeven aan de regeling. Allereerst is de klachten- en geschillenregeling Paramedici door het ministerie van VWS erkend. Voor de cliënt en de paramedicus is een klachtenloket opgezet, het klachtenloket paramedici (www.klachtenloketparamedici.nl). Daarnaast is een externe klachtenfunctionaris aangesteld en is een geschillencommissie gevormd. Deze bestaat uit een onafhankelijk voorzitter, een ambtelijk secretaris, een cliëntvertegenwoordiger en een lid beroepsgenoot
Ben ik als paramedicus verplicht om mij aan te melden bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici?
U bent strikt genomen niet verplicht om zich aan te sluiten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici, dit is wenselijk. U bent per 1 januari 2017, zoals alle zorgprofessionals, verplicht op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg om een klachtenfunctionaris beschikbaar te hebben en u dient aangesloten te zijn bij een erkende Geschillencommissie. Uw beroepsvereniging heeft dit collectief en in één keer goed geregeld via de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici.
Wordt de beroepsvereniging op de hoogte gesteld wanneer er een klacht is ingediend tegen één van de leden?
Niet expliciet, wel wordt geverifieerd of de paramedicus staat ingeschreven bij de beroepsvereniging of tegen betaling deelneemt aan de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici.
Wanneer kan een klacht aanhangig worden gemaakt bij de klachtenfunctionaris?
Bij de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg is het allereerst de bedoeling dat wanneer een cliënt een klacht heeft u het gesprek aangaat met de cliënt. Mocht er geen bevredigende oplossing komen dan kan de cliënt de klacht indienen via het klachtenformulier van het Klachtenloket Paramedici, mits u bij onze klachten- en geschillenregeling bent aangesloten.
Ik werk voor een werkgever in de eerste lijn, dient mijn werkgever ervoor te zorgen dat ik aangesloten ben bij een klachten- en geschillenregeling?
De verplichting ligt zowel bij de zorgaanbieder (werkgever) als bij u. Dus u bent zelf verantwoordelijk voor de aansluiting bij een klachten- en geschillenregeling. De aanmelding bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici gebeurt individueel.
De organisatie waar ik werkzaam ben is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici. Betekent dit dat ik ook automatisch ben aangesloten?
Uw organisatie kan niet aangesloten zijn bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici. Deelname aan de regeling is individueel. U kunt de aansluiting wel in overleg met uw werkgever regelen.
Mag ik als paramedicus het logo van het Klachtenloket Paramedici gebruiken?
U mag het logo van het Klachtenloket Paramedici alleen gebruiken wanneer u aangesloten bent bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici en in combinatie met de vermelding van het Kwaliteitsregister Paramedici registratienummer. Is de praktijkhouder verplicht om de aansluitkosten van de werknemers te betalen die geen lid zijn van de beroepsvereniging?
De praktijkhouder maakt met zijn werknemers afspraken over de aansluiting bij een klachten- en geschillenregeling. De beroepsvereniging en het Kwaliteitsregister Paramedici staan buiten deze afspraken.
Hoe zorg ik als praktijkhouder dat mijn werknemers aangesloten zijn bij de klachtenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici?
Als praktijkeigenaar wilt u geregeld hebben dat uw werknemers aangesloten zijn bij een klachten- en geschillenregeling. Wij raden u daarom aan om in overleg te treden met uw werknemers om vast te stellen wie er ingeschreven staat bij het Kwaliteitsregister Paramedici en lid is van de beroepsvereniging en wie niet.
Ben ik als praktijkhouder verplicht om de aansluitkosten van mijn werknemers te betalen die geen lid zijn van de beroepsvereniging?
U kunt zelf met uw werknemers afspraken maken over de aansluiting bij een klachten- en geschillenregeling. De beroepsvereniging en het Kwaliteitsregister Paramedici staan buiten deze afspraken.
Een bij de klachten- en geschillenregeling aangesloten paramedicus is met (zwangerschaps)verlof, is de waarnemer dan ook automatisch aangesloten?
De waarnemer kan niet het lidmaatschap bij de klachten- en geschillenregeling overnemen. Ook de waarnemer dient te voldoen aan de voorwaarden om aangesloten te zijn bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici. Wel kan de beroepsvereniging er mogelijk voor kiezen om een tijdelijk lidmaatschap, tegen een gereduceerd tarief, af te geven. Hierdoor is de waarnemer ten tijde van de vervanging aangesloten.
Tot wanneer kan ik mij als niet lid van een beroepsvereniging aansluiten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici?
Voor dit kalenderjaar geldt dat u zich tot 1 april 2017 kan aansluiten. U bent dan vanaf 1 januari 2017 aangesloten de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici. De kosten hiervoor komt u overeen met de betreffende beroepsvereniging. Rechtstreekse aansluiting bij Kwaliteitsregister Paramedici is niet mogelijk.
Vanaf 1 april 2017 is het niet meer mogelijk om aan te sluiten voor het kalenderjaar 2017.
Ik ben een student en studeer dit jaar af, kan ik mij tussentijds aansluiten of wordt mijn aansluiting pas actief op 1 januari van het volgende jaar?
Voor net afgestudeerde paramedici is een aparte regeling. Zij kunnen zich in het lopende jaar aanmelden. Zij betalen alleen de kosten voor het aantal maanden dat gebruik wordt gemaakt van de klachten- en geschillenregeling in het aansluitingsjaar. De eventuele kosten in geval van geen (aanvullend) lidmaatschap van een beroepsvereniging worden naar rato berekend t.o.v. het aantal maanden dat u gebruik maakt in uw aansluitingsjaar.
Voorbeeld:
U als net afgestudeerde sluit zich aan bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici op 10-07-2017. De berekening is dan als volgt. De maand juli wordt meegerekend, evenals de daarna volgende maanden tot 01-01-2018. Oftewel u betaalt voor 6 maanden.
Ik ben een herintreder en wil mij aansluiten bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici, kan ik mij tussentijds aansluiten of wordt mijn aansluiting pas actief op 1 januari van het volgende jaar?
Alleen voor herintreders die gebruik maken van de herintrederregeling geldt een aparte regeling, waaraan nadere voorwaarden kunnen worden verbonden. Zij kunnen zich in het lopende jaar aanmelden. Zij betalen alleen de kosten voor het aantal maanden dat gebruik wordt gemaakt van de klachten- en geschillenregeling in het aansluitingsjaar.
De eventuele kosten in geval van geen (aanvullend) lidmaatschap van een beroepsvereniging worden naar rato berekend t.o.v. het aantal maanden dat u gebruik maakt in uw aansluitingsjaar.
Voorbeeld:
U als herintreder sluit zich aan bij de klachten- en geschillenregeling van het Kwaliteitsregister Paramedici. De datum van de aanvraag van de herintrederregeling geldt dan als uitgangsdatum. U vraagt op 10-07-2017 de herintrederregeling aan. De berekening is dan als volgt. De maand juli wordt meegerekend, evenals de daarna volgende maanden tot 01-01-2018. Oftewel u betaalt voor 6 maanden.
Ik ben een stagiair, moet ik dan ook aangesloten zijn bij een klachten- en geschillenregeling?
Voor stagiairs geldt dat, als zij voor hun werk betaald worden, zij ook zorgverleners op grond van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg zijn. Dat is niet het geval indien stagiairs uitsluitend een onkostenvergoeding krijgen.
Valt een uitspraak van de Geschillencommissie Paramedici over een schadeclaim onder de dekking van mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Wanneer ik mijn lidmaatschap van de beroepsvereniging heb opgezegd, en daarna dient iemand een klacht in over een behandeling die plaatsvond toen ik nog lid was, kan ik dan gebruik maken van de klachtencommissie?
Ja, dat kan indien u wél was aangesloten bij de klachtenregeling op het moment dat de behandeling plaatsvond. Mocht een klacht uiteindelijk uitlopen tot een geschil, en de datum van indienen van een geschil ligt ná datum einde lidmaatschap van de beroepsvereniging, dan bent u niet langer aangesloten bij het deel dat betrekking heeft op de geschillenregeling.
Interprofessionele klachtbehandeling
Is er een reglement?
Ja, het Reglement Interprofessionele Klachtbehandeling is hier te downloaden. In het Reglement
is de procesgang omschreven. Het Reglement is niet alleen door de paramedische beroepsvereniging, maar ook door het KP
vastgesteld. De paramedische beroepsvereniging is verantwoordelijk en draagt zorg voor verankering van het Reglement in
de verenigingsstatuten en/of huishoudelijk reglement en/of ALV-besluit en/of andere wijze van vastlegging van een
ledenbindende regeling
Voor wie geldt interprofessionele klachtbehandeling?
Op dit moment geldt de regeling voor logopedisten en diëtisten die lid zijn van de NVLF respectievelijk NVD én in het
Kwaliteitsregister Paramedici geregistreerd staan, ongeacht de registratie status. In de toekomst kan de regeling voor
andere beroepsgroepen worden uitgebreid.
Hoe gaan werkzaamheden van het CvT (NVLF) over naar KLP?
De werkzaamheden van het CvT houden op per 1 juli 2019. Deze werkzaamheden worden voortgezet door KLP, in die zin
dat nieuwe klachten van cliënten - om doelmatigheidsredenen - lopen via de Wkkgz diensten (klachtenfunctionaris en
geschilleninstantie paramedici) en nieuwe klachten over een beroepsgenoot lopen via de interprofessionele
klachtbehandeling van KLP. Het CvT (NVLF) handelt lopende klachten af.
Wat zijn de voordelen van interprofessionele klachtbehandeling?
De voordelen zijn als volgt:
- Kwaliteit van het beroep waarborgen.
- Collega beroepsgenoot scherp houden op de beroepsuitoefening.
- Uitspraken van het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering kunnen een norm stellen voor een
beroepsgroep.
- Een signaal naar de maatschappij afgeven dat eventuele misstanden niet getolereerd worden.
- Een deskundigheidsbevorderende maatregel kan worden opgelegd.
Wat zijn de nadelen van interprofessionele klachtbehandeling?
De nadelen zijn als volgt:
- Art. 34 beroepsbeoefenaren vallen onder de regeling als ze lid zijn van de beroepsvereniging.
- Gesloten karakter van de vereniging.
Kan een lid zich aan interprofessionele klachtbehandeling onttrekken?
Nadat een interprofessionele klacht is ingediend helpt opzeggen lidmaatschap van de paramedische beroepsvereniging
en/of het beëindigen van de KP registratie niet om zich aan de klachtbehandeling te onttrekken. De regeling blijft van
toepassing en de klachtbehandeling loopt door.
Kan een beroepsvereniging een klacht indienen bij het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering
Ja, de NVLF of de NVD kan een klacht tegen een logopedist respectievelijk een diëtist indienen. De paramedische
beroepsvereniging wordt namelijk gezien als een klachtgerechtigde.
Kan een paramedicus een klacht indienen over het handelen/nalaten van een paramedicus van een andere beroepsgroep?
Nee, een logopedist of een diëtist kan geen klacht indienen over het handelen of nalaten van een niet eigen
beroepsgenoot.
Wat is het karakter van interprofessionele klachtbehandeling?
Interprofessionele klachtbehandeling is een vorm van verenigingsrechtelijk tuchtrecht in enge zin: het gaat om klachten van
over eigen beroepsgenoten. De uitvoering ligt op basis van het Reglement interprofessionele klachtbehandeling bij het
College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering.
Waarom kunnen cliënten/ patiënten bij het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering géén klacht indienen?
De meerwaarde van tuchtrecht in ruimere zin dan interprofessionele klachtbehandeling, met de extra mogelijkheid voor
een cliënt/ patiënt om te klagen over een paramedicus, wordt niet gezien. KLP biedt al de Wkkgz diensten aan. De cliënt/
patiënt kan zich bij een klacht wenden tot de klachtenfunctionaris en bij een geschil staat de gang naar de
geschilleninstantie paramedici open. Een extra klachtregeling voor de cliënt/ patiënt naast deze Wkkgz diensten werkt
verwarrend. Verder kan niet als voorwaarde worden gesteld dat eerst de procedure bij de klachtenfunctionaris moet zijn
doorlopen.
Hoe is het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering samengesteld?
Interprofessionele klachtbehandeling wordt uitgeoefend door het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering. Het
College bestaat uit een oneven aantal leden: de voorzitter (meester in de rechten) en leden-beroepsgenoten (logopedisten
bij een klacht over een logopedist en diëtisten bij een klacht over een diëtist). Het College wordt bijgestaan door een
secretaris (meester in de rechten).
Hoe onafhankelijk is het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering?
Het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering is totaal onafhankelijk, omdat geen instructies worden aanvaard
van een paramedische beroepsvereniging en/of KP. De leden van het College hebben geen dienstverband met of
bestuurlijke functie binnen de paramedische beroepsvereniging of KP. College leden hebben evenmin een rechtstreeks
persoonlijk of zakelijk belang bij de afloop van een klacht. De leden van het College hebben een
geheimhoudingsverplichting.
Verjaart een interprofessionele klacht?
Het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering neemt geen klachten in behandeling die ouder dan 10 jaar zijn.
Wat voor soort maatregelen legt het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering op?
Het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering beoogt de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bewaken en te
bevorderen. Dit kan vanuit het perspectief van leren & verbeteren met het opleggen van een deskundigheidsbevorderende
maatregel. Bij deskundigheidsbevorderende maatregelen gaat het om activiteiten volgens de geldende kwaliteitscriteria
van het Kwaliteitsregister Paramedici. Voorbeelden hiervan zijn: - het volgen van bij- en nascholing op het vakgebied; -
collegiale consultatie; - deelname aan een audit/ visitatie. De kwaliteitsbewaking en -bevordering is ook mogelijk vanuit het
perspectief van controleren & sanctioneren met opleggen van een tuchtrechtelijke maatregel (bijvoorbeeld een
waarschuwing, berisping of een boete van maximaal € 1.000) in het kader van verenigingsrechtelijk tuchtrecht.
Maatregelen kunnen ook voorwaardelijk worden opgelegd.
Wie handhaaft deze maatregelen?
Het College van Toezicht & Deskundigheidsbevordering kan besluiten de uitspraak alleen in geanonimiseerde vorm te
publiceren op de website of in het verenigingstijdschrift van de paramedische beroepsvereniging. Verder wordt bij het
opleggen van een deskundigheidsbevorderende maatregel het bestuur van de betrokken paramedische beroepsvereniging
in kennis gesteld van zowel de uitspraak als de opgelegde maatregel. De paramedische beroepsvereniging oordeelt of
voldoende uitvoering aan de maatregel wordt gegeven. Ook andere maatregelen dan deskundigheidsbevorderende
maatregelen worden gehandhaafd door de betrokken paramedische beroepsvereniging.
Hoe zit het met de kosten?
Partijen zijn bevoegd zich tijdens de klachtbehandeling voor eigen rekening te laten bijstaan door een gemachtigde. De
kosten van de interprofessionele klachtbehandeling brengt KP in rekening bij de betrokken paramedische
beroepsvereniging. De klager is griffierecht van € 50 verschuldigd.